CMR – CARGO

CMR – CARGO

Alege-ti una din politele CMR – CARGO. Polita CMR se adreseaza transportatorului, asigurandu-i raspunderea in calitate de caraus pentru marfurile transportate. Polita de asigurare CMR se refera la raspunderea pe care transportorul o are pentru pagubele care pot fi produse marfurilor transportate fie intern sau international, pe automobile stipulate in contractul de asigurare. CMR sau asigurarea pentru carausi si marfa transportata a devenit un produs care este indispensabil, dar si obligatoriu prin lege in cazul transportului intern si international.

Potrivit Conventiei CMR, despagubirea oferita de caraus pentru pierderea marfii se stabileste in functie de valoarea acesteia, la locul si in momentul in care a fost primit de catre transportator. Chiar daca exista un plafon maxim fixat de CMR, sunt societati care ofera posibilitatea optarii pentru o acoperire superioara.

Despagubirea include deasemenea tariful de transpot, alaturi de celelalte cheltuieli implicate in livrarea incarcaturii. Sunt insa situatii in care polita CMR nu acopera anumite daune, deoarece situatia stipulata in contractul de asigurare nu coincide cu situatia reala. ( spre exemplu locul la care a fost descarcata marfa nu coincide cu destinatia finala stipulata in contractul de asigurare). O situatie care ridica probleme in acest caz, este acoperirea riscului de furt.

In general, in contractul de asigurare nu este precizat tipul de furt care este acoperit de polita, dar de obicei se refera la furtul prin efractie. Acest tip de risc este acoperit de majoritatea companiilor de asigurare pe teritoriul Romaniei, existand insa si deosebiri intre societati. Unele dintre acestea acopera riscul de furt in schimbul unei prime suplimentare, iar altele clasifica furtul ca risc de baza in contractul de asigurare, deci nu exista o prima suplimentara. Exista insa si polite care nu acopera deloc acest risc. Polita CMR este oferita de unele companii de asigurari in cadrul unor pachete care au si alte polite.

Polita CARGO asigura marfurile pe perioada transportului, fiind incheiata de cele mai multe ori de catre proprietarul marfurilor, persoana fizica sau juridica.

Asigurarea cargo este de multe ori confundata cu cea CMR. Desi ambele acopera riscurile unei operatiuni de transport, este vorba de beneficiari diferiti.

Polita cargo poate fi incheiata ca o polita individuala, adica pentru un singur transport, acoperirea riscurilor fiind delimitata in timp si spatiu conform contractului, sau poate fi incheiata tip abonament, pe o anumita perioada de timp, de obicei 12 luni, acoperind riscurile tuturor transporturilor efectuate in perioada de asigurare conform conditiilor contractuale.

Este valabila pentru transporturi de toate tipurile: terestru, aerian, maritim sau combinat.

Riscurile acoperite de aceasta polita de asigurare se impart de majoritatea societatilor de asigurari in trei tipuri, in functie de riscurile acoperite:

      – Cea mai restransa, care acopera doar anumite riscuri numite in polita, de obicei riscuri legate de daune suferite de mijlocul de transport: incendiu sau explozie, esuarea, rasturnarea sau scufundarea navei/ambarcatiunii, coliziunea sau contactul navei sau mijlocului de transport cu orice obiect extern, altul decat apa, rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru, descarcarea marfii intr-un port de refugiu.
      – Un alt tip de polita va acoperi riscurile de pierdere si/sau avariere a bunurilor transportate, in legatura cu evenimente care afecteaza mjlocul de transport precum si incarcare-descarcare si evenimente naturale: pe langa riscurile amintite anterior, acopera si: cutremur, eruptie vulcanica, trasnet, daune produse prin intrarea apei de mare, lac sau rau in ambarcatiune, mijloc de transport sau loc de depozitare, dauna totala a oricarui pachet cazut peste bord sau scapat in timpul incarcarii sau descarcarii mijlocului de transport .
            – Cea de a treia varianta este cea mai cuprinzatoare si acopera toate riscurile in afara de cele excluse in mod         explicit din polita

Riscuri excluse din polita cargo:

      – pagube produse prin comportamentul necorespunzator intentionat al asiguratului;
      – uzura normala a marfii asigurate;
      – ambalarea, incarcarea, legarea si stivuirea necorespunzatoare a marfii pe mijlocul de transport, daca este efectuata de asigurat
      – neindeplinirea obligatiilor financiare sau insolvabilitatea proprietarilor, administratorilor sau operatorilor mijlocului de transport
      – nepotrivirea mijlocului de transport sau starea de nefunctionalitate corespunzatoare,daca aceasta era cunoscuta de asigurat;
      – viciul propriu sau natura marfii asigurate
      – intarzierea livrarii
              – utilizarea armelor nucleare sau contaminarea radioactiva, razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism etc.

Stabilirea primelor unei polite cargo este facuta de asigurator in urma informatilor adunate despre marfa in sine si conditiile de transport. Astfel, asiguratorul va fi interesat de modalitatea de ambalare a marfii, tipul transportului si mijloacele de transport utilizate precum si o scurta descriere a marfurilor transportate.

Prima poate fi mai mare in cazul transporturilor care presupun mai multe mijloace de transport deoarece marfa poate suferi deteriorari in timpul descarcarii si reincarcarii.

In cazul transportului pe apa, prima se poate micsora daca marfa va fi depozitata in cala navei si poate fi mai mare daca este depozitata pe punte.